ⓒ Iwan Baan
The new Visual Arts facility for the University of Iowa’s School of Art and Art History provides 126,000 sf of loft-like space for the departments of ceramics, sculpture, metals, photography, print making and 3D multimedia. It also includes graduate student studios, faculty and staff studios and offices, and gallery space.
The building replaces an original arts building from 1936, which was heavily damaged during a flood of the University Iowa campus in June 2008. The new building is located directly adjacent to and northwest of Art Building West, which Steven Holl Architects completed in 2006.
While the 2006 Arts Building West is horizontally porous and of planar composition, the new building is vertically porous and volumetrically composed. The aim of maximum interaction between all departments of the school takes shape in social circulation spaces.
ⓒ Iwan Baan
Interconnection: Horizontal Programs, Vertical Porosity
In a school of the arts today, interconnection and crossover are of fundamental importance. Today digital techniques open up increased interconnection between all the arts. Interconnection between all of the departments is facilitated in the vertical carving out of large open floor plates. Students can see activities ongoing across these openings and be encouraged to interact and meet. Further interconnection is facilitated by glass partitions along the studio walls adjacent to internal circulation.
ⓒ Iwan Baan
Multiple Centers of Light
Natural light and natural ventilation are inserted into the deep floor plates via the “multiple centers of light”. Seven vertical cutouts encourage interaction between all four levels. These spaces of glass are characterized by a language of shifted layers where one floor plate slides past another. This geometry created multiple balconies, providing outdoor meeting spaces and informal exterior working space.
Stairs as Vertical Social Condensers : Corridors as Horizontal Meeting Spaces
Staris are shaped to encourage meeting, interaction and discussion. Some stairs stop at generous landings with tables and chairs, others open onto lounge spaces with sofas.
ⓒ Iwan Baan
Campus Space Definition / Porosity
The original grid of the campus breaks up at the river, becoming organics as it hits the limestone bluff. The Arts West building reflects this irregular geometry in fuzzy edges. The new building picks up the campus grid again in its simple plan, defining the new campus space of the “arts meadow.”
Material Resonance, Ecological Innovation
Natural ventilation is achieved via operable windows. A punched concrete frame structure provides thermal mass at the exterior while “bubble” slabs provide radiant cooling and heating. A Rheinzink skin in weathering blue-green is perforated for sun shade on the southwest and southeast.
Text offer: Steven Holl Architects
ⓒ Iwan Baan
시각예술대학, 아이오와 대학교
새로 건설된 아이오와 시각 예술 대학 건물은 도예, 조소, 금속, 사진, 조판, 3차원 멀티미디어 등 디자인 관련 학업을 위한 126,000㎡의 공장 형태의 공간이다. 학업 공간과 함께 대학원 연구실, 교수 연구실, 직원 연구실, 사무실, 갤러리 공간이 계획되었다.
1936년에 지어진 기존 건물은 지난 2008년 6월에 발생한 대홍수로 크게 파손되었고, 이에 따라 새로운 건물이 필요했다. 건물은 스티븐 홀이 2006년에 설계한 아트 빌딩 웨스트의 북서쪽에 인접해있다.
2006년에 지어진 아트 빌딩 웨스트가 수평적으로 연결된 평면구성을 보여준다면, 새로운 건물은 수직적으로 연결된 입체적 공간으로 구성되었다. 학교 내 타 학과와의 교류를 늘리자는 목적으로 사회적 순환 공간으로 구성하였다.
ⓒ Iwan Baan
상호연결: 수평적 프로그램, 수직적 연결
최근 예술 대학에서는 타 분야와의 융합과 협업이 필수적 조건이 되고 있다. 최근 디지털 기술과 모든 예술분야간의 상호 연결과 융합이 증가하고 있다. 수평적으로 넓은 평면들이 쌓여 수직적으로 깎아내어 만들어진 공간들은 다양한 분야간의 소통을 가능하게 한다. 학생들은 이러한 개방성을 통해서 맞은편에서 이루어지는 활동들을 볼 수 있고 이러한 상호작용을 통해 더 많은 소통의 기회를 갖게 된다. 실내 동선에 맞춘 스튜디오 벽면을 따라 설치된 유리 파티션들은 이와 같은 활동들을 촉진시킬 수 있는 매개체이다.
ⓒ Iwan Baan
다양한 빛의 중심
자연 일조와 환기는 ‘다양한 빛의 중심’을 통해 건물 4개층 곳곳에 깊숙이 파고든다. 7개의 수직 개구부는 4개층 간의 상호작용을 촉진시킨다. 유리로 구성된 다층 구조의 공간은 한층이 다른 층에 비해 살짝 미끄러진 형태로서 표현된 것이 특징이다. 이러한 기하학적 특징은 다양한 발코니 공간을 만들어내어, 외부 회의 공간, 작업 공간들을 만들어낸다.
수직적 사회 공간: 수평적 회의 공간인 복도
계단은 회의, 상호작용, 자연스러운 토론 등 소통이 활발히 이루어질 수 있도록 설계되었다. 계단을 내려가다 보면 자연스럽게 테이블과 의자가 배치된 공간, 휴식을 위해 소파가 있는 공간으로 연결된다.
ⓒ Iwan Baan
캠퍼스 공간의 정의 / 다공성
기존의 캠퍼스 그리드는 강가 근처에서 그 경계가 모호해진다. 아트웨스트건물은 이러한 불분명한 경계를 비정형의 형태로 표현되었다. 하지만 평면적 계획은 단순한 형태로 다시 기존의 그리드를 반영함으로서 새로운 캠퍼스 공간을 예술 초원으로서 정의한다.
재료의 조화, 생태학적 혁신
자연 환기는 개폐가 가능한 창문을 통해 이루어진다. 타공된 콘크리트 프레임은 외부의 자연광을 통하여 열을 전달하고, ‘비누방울’처럼 뚫린 듯한 슬래브는 복사된 열을 통해 냉난방을 조절할 수 있게 한다. 풍화작용을 받고 있는 청록색의 라인징크 마감재는 남동, 남서쪽의 빛을 가려준다.
글 제공: 스티븐 홀 아키텍츠
SKETCH
ELEVATION
PLAN LEVEL2
PLAN LEVEL1
Architect Steven Holl Architects
Location Iowa city, IA, United States
Site area 11,705.8m2
Principal architect Steven Holl Design architect Chris McVoy
Project architect Rychiee Espinosa
Design team JongSeo Lee, Filipe Tabaoda, Garrick Ambrose, Christina Yessios, Christopher Rotman, Christiane Deptolla, Johanna Muszbek, Garrett Ricciardi, Bell Ying Yi Cai
Associate architects Rod Kruse, Jonathan Sloan, BNIM Architects
Structural engineer Buro Happold, Structural Engineering Associates
Lighting consultants L’Obsercatoire International
Sustainability engineer Transsolar
Mechanical engineer Design Engineers
Client University of Iowa
Photographer Iwan Baan
해당 프로젝트는 건축문화 3월호(Vol. 430)에 게재 되었습니다.
The project was published in the March issue of the magazine (Vol. 430)
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