L7 HOTELS HONGDAE was selected through the designation design competition in March 2014, and the current plan was finalized through user consultation and completed after two and a half years of construction. Located on the intersection of Hongik University Station, this business site required the function of a lifestyle hotel where visitors can enjoy the unique streets of youth and enjoy culture and shopping.
The concept of the hotel was to highlight the importance of the lives of customers who stayed in each room and plan a hotel where each individuality gathered to express the diversity of the entire room. As a result, the rooms of each customer (individual) in the hotel building as an UNIT and planned the entrance to the metal panel for each UNIT to plan the variety of hotel entrance changes.
During the day, the Silver Metal Panel, diagonal at the entrance of the hotel, was designed to create a variety of hotel landscapes due to the sun elevation and the shade created according to the changes, and at night, the hotel's landscape created by the lighting inside each room was planned to blend with the regional characteristics of Hongdae, which is rich in cultural icons of individuality and diversity. Podium, where three-story sales facilities are located, aimed at “architecture without architecture,” and planned to emerge as a concept of revealing the contents inside through a transparent curtain wall rather than a method of highlighting mass through the exterior design.
By placing sales facilities on the lower floor and planning the hotel on the upper floor, we plan a sky lobby, lounge, bar, and swimming pool on the top floor of the hotel with excellent views of the surroundings.
L7 호텔 홍대
L7 HOTELS HONGDAE는 2014년 3월 지명현상을 통해 dmp 안이 선정되었고 이후 사용자 협의를 통해 현 계획안을 확정하고 실시설계 및 2년 6개월여의 공기를 거쳐 준공되었다. 본 사업지는 홍대입구역 사거리에 위치하여 홍대 특유의 젊음의 거리를 만끽하며 문화와 쇼핑을 즐길 수 있는 라이프스타일 호텔의 기능이 요구되었다.
호텔의 계획개념은 각각의 객실에 투숙한 고객의 삶의 중요성을 부각하여 각각의 개별성이 모여 전체의 다양성을 표출하는 호텔을 계획하려 하였다. 그로 인해 호텔 건물 안의 각 고객(개인)의 객실을 단위 UNIT으로 계획하고 UNIT 별로 Metal Panel로 입면계획 함으로서 호텔 입면 변화의 다양성을 계획하고자 하였다.
,주간에는 호텔 입면의 사선으로 된 Silver Metal Panel이 태양고도와 변화에 따라 조성되는 음영으로 인해 다양하게 표출하는 호텔의 풍경이 연출되고, 야간에는 각 객실 내부의 조명에 의해 조성되는 호텔의 풍경이 개별성과 다양성의 문화적 아이콘이 풍부한 홍대라는 지역적 특성과 어우러짐을 기대하며 계획하였다. 3개 층의 판매시설이 위치한 포디움은 ‘건축가 없는 건축’을 지향하여, 외피 디자인을 통해 Mass를 부각시키는 방법이 아닌 투명한 커튼월을 통해 내부의 Contents를 외부로 드러내는 개념으로 입면을 계획하였다.
저층부에 판매시설을 배치하고 상부에 호텔을 계획함으로 주변 경관 조망이 우수한 호텔의 최상층에 스카이 로비, 라운지, Bar, 수영장을 계획하여 호텔 방문객을 맞이하는 첫 공간의 중요성을 부각하여 도심 속의 라이프스타일 호텔을 계획하였다.
Architects designcamp moonpark dmp
Location 141, Yanghwa-ro, Mapo-gu, Seoul, Republic of Korea
Use Accommodation, Commercial, Cultural Facility
Site area 2,277.00m²
Built area 1,340.97m²
Total floor area 27,852.23m²
Floors 20 Stories above ground, 5 basement floor
Structure Reinforced Concrete Frame
Exterior finish Composite Panel, Low-E Window
Interior finish Eco-friendly water-based paint
Lead Architect Peter Choi
Design team Young-Myoung Lee, Jong-Ho Kim, Jung-Woo Chang, Eun-Sue Jun, Eun-Young Choi
Construction LOTTE E&C
Photographer Joonhwan Yoon
해당 프로젝트는 건축문화 2020년 6월호(Vol. 469)에 게재 되었습니다.
The project was published in the June, 2020 issue of the magazine(Vol. 469).
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