ⓒ Imagen Subliminal (Miguel de Guzman / Rocio Romero)


A family is looking for a new home that is able to represent their trips around the globe, their desire to live in a garden, and to embody the cinematic diversity of domestic life. The result is the design of two different houses on the same plot. The Tobogan House is a generic three-story house on a southern slope. The project juxtaposes two houses and a void that houses a car park, an entrance, and two staircases, and works as a thermal regulator and constructs a tracking shot between a garden, a folie and a picturesque grotto, all while crossing through the lounge, saunafitness center, bar, dining room, and kitchen. One of the houses is organized to inhabit the soil with its habits and routines. The other is made lightheartedly, emancipated from the ground, in the air, and flies at a double height over the garden. Both are totally different from each other in materiality, shape and weight. 


ⓒ Imagen Subliminal (Miguel de Guzman / Rocio Romero)


The most important spatial interest of the complex is the heterogeneous, ambiguous, and membranous space that appears between the two houses. The scenic load of this space is achieved through the exposure of domestic life circulating between floors. The ground floor is contained between two long concrete walls that cut into the soil to accommodate two ‘conventional and modern’ volumes, which is connected by a corridor surrounding the empty greenhouse-stage. In the South there is a garden for “the Good Life”, and to the North lurks the “Grotesque Garden” - in the middle is the promising double height greenhouse. Over this green sequence along the plot, a smooth surface, based at ground level, lets Nature cross over the slab and the Car to pass through one side to the other over the dining-kitchen area. The upper floor is formed by wrapping three empty cylinders with corrugated iron, curtains, air, and mirrors. Inside, the cylinders inhabit the “super-interior”, offering total privacy to 9 rooms padded with wood, cotton, linen and silk, and surrounded by “souvenirs”. 


ⓒ Imagen Subliminal (Miguel de Guzman / Rocio Romero)


The House is in fact made by two houses, one of which is based on The Morris Greenwald House of Mies van der Rohe. The T-module of the service piece is maintained in both and repeated as you can see in the plans, either in the underground plan or in the first level. The Underneath house is constructed in concrete to preserve the heaviness, address the need to support the lateral loads of the soil, and to make use of thermic inertia to control the environmental reaction of the seasonal weather changes.The Floating house is emancipated from the soil, gravity, or the earth. It has no relation with it. The cylinders reduce the interchange-surfaces with the exterior.


ⓒ Imagen Subliminal (Miguel de Guzman / Rocio Romero)


 The cylindrical object could be here or any other place.We could say that the only new proposal on this project as an architectonic matter over the disciplinal heritage is the action represented by wrapping the three tangent cylinders connected by a continuous skin, enclosing an interior which is organized by the orthogonal grid of the Morris House of Mies. This skin is designed as a membrane made by multiple layers that want to breathe by representing the surrounding environment: sun radiation, light as a fluid, and the impact of the noise over the building that comes from a nearby highway and a school. The aluminium micro-perforated panels are used to decrease and reduce the radiation received and to break the impact of the noise over the building, while the Mirror is working to decrease the impact of the sun radiation and to conduct the light as a fluid reflected by the mirrored edges of the windows. 

Text offer: Z4Z4 + Z4A


ⓒ Imagen Subliminal (Miguel de Guzman / Rocio Romero)


토보간 주택 

이 건축주 가족은 자신들의 세계 여행 경험, 전원생활에 대한 욕구, 집을 중심으로 한 영화 같은 다양성을 구현할 수 있는 새로운 집을 원하였다. 그 결과 하나의 대지에 두 개의 다른 주택이 들어섰다. <토보간 주택>은 남쪽 경사면에 위치한 일반적인 3층 건물이다. 이 프로젝트는 두 개의 주택과 하나의 빈 공간을 나란히 배치하고 있다. 빈 공간은 주차장/입구/두 개의 계단을 수용하는 공간을 구성하고 있으며 두 개의 주택과 나란히 배치 되어져 있다. 빈 공간은 열을 조절하는 역할을 하면서, 라운지, 사우나, 피트니스센터, 바, 식당, 주방을 모두 가로지르면서 그 사이에는 정원, 조형물, 동굴처럼 작은방 사이의 흐르듯 지나간다. 하나의 집은 일과로 토양에 거주하도록 하고, 또 하나의 집은 가벼운 느낌으로 땅에서 해방되어 정원보다 두 층 높은 공중에 띄워지도록 만들어졌다. 두 공간은 재료, 형태, 무게의 면에서 완전히 다르다. 

이 복합 주택의 가장 중요한 공간적 특징은 두 집 사이에 나타나는 이질적이고 모호하며 표피와 같은 공간이다. 이 공간의 아름다움은 층 사이를 순환하는 생활의 노출을 통해 형성된다. 1층은 빈 온실을 둘러싸는 복도로 연결되어‘ 전통적’이고‘ 현대적’인 두 가지 장소를 수용하기 위해 대지를 가르는 두개의 긴 콘크리트 벽 사이에 있다. 남쪽에는“ 좋은 삶”을 위한 정원이 있고 북쪽에는 “괴기한 정원”이 숨어있다. 중앙에는 전망이 좋은 2층 높이의 온실이 있다. 이 파란 공간 위로 매끄러운 표면의 대지를 따라가면, 자연이 지상층 슬라브를 건너가고, 자동차는 식당 및 주방 공간을 가로질러 한쪽에서 다른 쪽으로 지나간다. 철판, 커튼, 공기, 거울로 감싸인 3개의 빈 원통 모양이 위층을 형성한다. 내부“ 슈퍼 인테리어”에는 원통 모양으로 구성되며 목재, 면, 리넨, 실크로 마감되고“ 기념적인 공간”으로 둘러싸인 9개의 객실에 완전한 프라이버시를 제공한다.


ⓒ Imagen Subliminal (Miguel de Guzman / Rocio Romero)


사실 주택은 두 개의 집으로 구성되는데, 그 중 하나는 미스 반데로에의‘ Morris Greenwald House’를 기반으로 하고 있다. 서비스 영역의 T자 모듈은 양쪽에서 유지되는 것이 평면에서 나타나고 지하층과 지상층에서 반복된다. 지하층은 콘크리트로 지어져 하중을 잡아주고, 횡 방향 토양의 하중을 지탱해주며, 계절에 따라 변화하는 환경 조건을 제어하기 위해 열의 관성을 이용하였다.나머지 하나의 집은 공중에 떠 있는 형태로, 토양, 중력, 대지 그 어느 것의 영향도 받지 않는다. 원통 모양은 외부면과의 접촉을 줄인다. 원통형은 외부에 있을 수도, 내부에 있을 수도 있다.


ⓒ Imagen Subliminal (Miguel de Guzman / Rocio Romero)


이 프로젝트에서 전통적인 관점을 넘어서 건축적으로 새롭게 제안한 것은 3개의 맞닿은 원통을 연속적인 표피로 감싸, 미스 반데어로에의 Morris House의 직교 그리드로 정리된 실내를 둘러싼 것이라고 할 수 있다. 표피는 주변 환경(일사량, 유체로서의 빛, 근처의 고속도로와 학교에서 넘어오는 건물 소음의 영향) 으로부터 차단하기 위해 여러 겹의 층으로 디자인 되었다. 미세한 구멍이 뚫린 알루미늄 패널은 자외선을 줄이면서 건물로 들어 오는 소음을 차단하는 역할을 한다. 그와 동시에 거울은 일사량을 줄이고 거울로 처리된 창문의 가장자리는 반사된 빛을 내부로 끌어들이기도 한다. 

글 제공: Z4Z4 + Z4A



Architect Z4Z4 + Z4A

Location Madrid, Spain 

Area 512m2 

Project author Rafael Beneytez 

Construction architects Rafael Beneytez, Ophelia Mantz, Victor Cano 

Project team Rafael Beneytez, Borja Iglesias, Ophelia Mantz, Victor Cano, Elena Ovia 

Budget 2000 €/m2 

Photography Imagen Subliminal (Miguel de Guzman / Rocio Romero)


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해당 프로젝트는 건축문화 1월호(Vol. 428)에 게재 되었습니다.

The project was published in the January issue of the magazine (Vol. 428)




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