© Arq. Cesar Béjar
The best way to get to know an architect is to know their projects, they speak for us, unmask us when the work is honest, they exist as a mirror of who we are. There is something behind the cave that speaks of who I am, that form of an enclosed cube that seeks to be hidden from the world, while showing openings that exhibit a contradiction, perhaps I do not want to remain apart from the world, as a proof these narrow cracks show a characteristic from mankind, The longing of being known and loved.
© Arq. Cesar Béjar
The land is located within the metropolitan area of Guadalajara, in one of many private condominiums delimited by large walls, as a result of increased insecurity in Mexico. It is this duality among a chaotic city and the search for isolation and shelter, what generates Introspective Architecture. An Architecture that seeks to give a fundamental importance to the user's privacy, generating an atmosphere that combines the correct management of light and the fluidity of spaces.
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The project was born from listening the client's needs: within the list of dependencies, a space seemed fundamental, a multipurpose room located on the basement was needed where the client's family would spend a lot of quality time. We thought of introducing a double height patio that would provide natural lighting and ventilation to the basement. This gave us the perfect excuse to plant a tree that would bring character to the space. On the ground floor, the crown of the tree rises, filling the void generated by the double heights, extending its branches throughout the surrounding spaces. This void acts as an articulator, causing an indirect spatial relationship between the entrance on both levels and the dining room, the spaces can be seen but not touched.
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When you enter the house, whether by the basement or the ground floor, the tree welcomes you, as a host who opens its arms to salute you.
Oriented towards the back of the plot the dining room is located on a space with a double height, it communicates with the void of the patio on the basement, and generates a segmented triple height that causes astonishment to the viewer once it is discovered. Facing south, a large window bathes in light the space of both concatenated double heights. On the second level where the rooms of the children are located. A staircase with a solid handrail brings a sculptural approach to the space, which in turn let us discover another double height that relates with the last level of the house where the main room is illuminated through a patio. A window that captures the light of the east, lets the warm air of the house escape.
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The outer form: a cube that sits on a stone base, seeks to be as closed as possible but opening the grooves necessary to provoke in the viewer an interest in knowing what goes on inside.
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건축가를 가장 잘 아는 방법은 그의 작품을 아는 것이다. 그들은 그들의 작품을 거울 삼아 우리와 소통하게 된다. 이번 작품, The Cave에서 닫힌 정육면체의 형태 속에서 열린 공간을 보여주고자 하는 모순을 보이며 얇은 틈을 통해 볼 수 있는 인간적인 모습을 통해 세계와 동떨어지지 않으려는 모습을 보인다.
토지는 과달라하라의 대도시 지역에 있으며, 멕시코의 늘어나는 불안정으로 인해 큰 벽으로 둘러싸인 여러 개인 콘도 중 하나 안에 위치하고 있다. 혼란스러운 도심 속에서 고립적이고 피난처인 공간 사이에 이중성이 이 건축물의 배경이 되었다. 이 건축물은 기본적으로 사용자의 사생활을 존중하면서, 빛을 적절히 사용하고, 공간을 유동적으로 사용할 수 있는 공간을 복합적으로 담아내는 것을 추구하고자 하였다.
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이 프로젝트는 건축주의 요구를 적극적으로 수용하고자 하였다. 지하실에 위치한, 가족들이 함께 시간을 보낼 수 있는 다목적실이 그들의 요구 사항이었다. 지하실에 자연채광과 환기가 가능한 이중 높이의 안뜰을 도입하고자 하였다. 이 공간에 나무를 심어서 특별함을 주고자 하였다. 1층에서부터 나무가 자라나, 가지가 주변 공간으로 뻗으며 두 층 높이의 빈 공간을 채운다. 이 빈 공간은 두 층의 입구와 식당 사이에서 간접적인 관계를 야기하는 교합의 역할을 한다. 시각적으로 보이지만 직접적인 교점 역할은 하지 않는다. 지하실 또는 1층을 통해 집에 들어섰을 때, 주인이 팔을 벌려 인사하듯 나무가 방문자를 환영한다.
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대지의 뒤쪽을 향한 식당은 두 층 높이인 공간에 위치하며 지하에 있는 안뜰의 빈 공간과 소통하고, 3층 높이로 나뉘어진 단면을 보며 보는 사람으로 하여금 탄성을 불러일으킨다. 남쪽을 바라보는 커다란 창문은 연결된 두 층 높이의 공간을 빛으로 채운다.
2층에는 아이들의 방이 있다. 단단한 난간이 있는 계단은 공간에 조각적인 접근법을 제시하여 결과적으로는 안방이 안뜰을 통해 밝혀지는 집의 마지막 층과 연결되는 또 다른 두 층 높이의 공간을 발견하게 된다. 동쪽을 향한 창은 집안의 따뜻한 공기가 나갈 수 있도록 한다.
SECTION DIAGRAM
FLOOR PLAN
Architect Abraham Cota Paredes Arquitectos
Location Zapopan, Jalisco, Mexico
Area 390m2
Completion 2017
Manufacturers Construlita, Helvex
Collaborators Sergio Ivan Chavez Padilla
Photographer Arq. Cesar Bejar
해당 프로젝트는 건축문화 8월호(Vol. 435)에 게재 되었습니다.
The project was published in the August issue of the magazine (Vol. 435)
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