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서울 중구 명동의 번화한 쇼핑타운, ‘홈 오브 스포츠’ 컨셉의 첫 아디다스 아시아 퍼시픽 플래그십 스토어가 열렸다. 건축가는 아디다스 브랜드의 핵심 가치를 알리고 친숙하게 접근하기 위해 한국적인 요소를 추출하여 브랜드와 결합했다. 한국 전통 건축의 윤곽의 개념을 확장한 새로운 파사드 디자인은 기존 건물의 파사드와 완벽하게 조화를 이루고, 역동적인 조명을 통해 쇼핑 거리 속에서 한결 간결하고 생기 넘치는 풍경을 연출한다. 브랜드의 로고를 컨셉으로 한 선형의 금속 스트립은 파사드뿐만이 아니라 매장 내부의 곳곳에 배치하여 하나의 디자인 요소로 사용됐다.

 

입구부터 이어진 중앙 계단은 고객의 동선을 2층으로 유도하는 것과 동시에 1층 공간의 순환을 정의한다. 중앙 계단의 메쉬 난간, 통기성을 더한 천장의 삼각형지지 트러스는 매장의 각 구역별로 시각적인 경계감을 주는 것과 동시에 개방감을 부여한다. 곳곳에 배치된 디지털 패널과 중앙 계단 하단의 디지털 스크린 바닥은 사용자의 흐름에 따라 상호작용이 가능하며 흥미로운 쇼핑 경험을 제공한다. 1층의 무광의 금속 재질의 디스플레이 선반은 전시 제품을 돋보이게 하며 매장에 밝고 역동적인 느낌을 준다. 2층의 블루스페이스는 이와 대비되어 전문적인 스포츠 브랜드의 정체성을 부여한다. 한국적인 전통 문양의 스크린과 테이블의 패턴은 시각적인 접근성을 높이며 지역 문화를 존중하는 태도를 엿볼 수 있다.

 

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The first Adidas Asia Pacific flagship store with the concept ‘Home of Sport’ has opened in the bustling shopping district of Myeongdong, Seoul. The architects took Korean elements and combined them with the brand in order to communicate the core values of the Adidas brand and make it accessible and familiar. The new façade design, which expands on the concept of the traditional Korean architectural outlines, blends seamlessly with the existing building’s façade, while dynamic lighting creates a more streamlined and vibrant landscape within the shopping street. Linear metal strips based on the brand’s logo are used as a design element not only on the façade, but also throughout the store’s interior.

 

The central staircase leading from the entrance defines the circulation of the ground floor space while directing customer traffic to the second floor. Mesh handrails on the central staircase and triangular support trusses on the ceiling with added ventilation provide a sense of openness while also creating visual boundaries for each area of the store. Digital panels placed throughout and a digital screen floor at the bottom of the central staircase create an interactive and engaging shopping experience that follows the flow of users. The matte metal display shelves on the first floor highlight the products on display and give the store a bright and dynamic feel. In contrast, the blue space on the second floor gives the store the identity of a professional sports brand. Traditional Korean patterns on the screens and tables create visual accessibility and demonstrate a respect for local culture.

 

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건축가 Various Associates
위치 대한민국, 서울, 중구
면적 2,400㎡
준공 2023. 1.
대표건축가 Dongzi Yang, QLin
디자인팀 Baizhen Pan, Roxy Fang, Liangji Lin, Milly Qiu, Yuewen Cao
사진작가 SFAP

 

해당 프로젝트는 건축문화 2023년 8월호(Vol. 507)에 게재되었습니다.
The project was published in the August, 2023 recent projects of the magazine(Vol. 507).

 

August 2023 : vol. 507

Contents : Records Four Architects from Three Teams Selected for ‘2023 Korea Young Architects Award’ 2023 젊은 건축가상에 선정된 4명의 건축가들 : EXHIBITION / COMPETITION / BOOKS : SKETCH Mistakes, New Beginnings / Diego Alejandro Oquen

anc.masilwide.com

 




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