ⓒ West-Line studio
Located in the Southeastern part of Guizhou Province, the Shui Cultural Center is a gateway to Sandu County, the land of the Shui. The Shui are one of the ethnic minority groups in China, most of whom live in Guizhou, where West-Line Studio works exclusively. Despite being few in number, the Shui people have still retained their own language, together with their unique system of pictographs.
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They have around 400 characters used mostly during ceremonies and sacrifices. The iconic shape of the cultural center pays homage to the Shui language, following the shape of the character of ’mountain’, while the facade pattern evokes the character of ’rain’.
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The site, which covers an area of 13,800㎡, was created by a bend in the river, so it is surrounded by water on three sides. On the other, the West side, a water square welcomes the visitors. Shui means water, which is why this element is so relevant for both the site and project. North of the water landscape is the Yulong tower, with a bronze drum on the top, a typical ritualistic element in Shui culture. Bronze can also be found in their altars, which inspired the architects to use perforated bronze steel plates to cover the building. The pattern makes the plates lighter - a thin skin which creates a contrast with the heavy concrete structure - breaking the sunlight to create a dramatic effect once inside.
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The concrete is marked strongly by a wooden pattern, given by the pine quarterdecks. Pine wood is one of the most common materials in the Sandu area and the contemporary concrete structure echoes the local traditional wooden architecture. The building itself consist of three main stripes, which combine all the functions of the tourist-cultural center. The first is the ritual hall, which with its sharp edges, strong colors and narrow space aims to create a strong first impression on visitors, who are clearly stepping into a different dimension. The second stripe still keeps the sharp roof but welcomes visitors with less dramatic tones and serves as reception hall.
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In the third stripe, which has two floors, at the ground level we lose the pitch roof to find a more conventional space that includes all the main functions: visitor and service center, cafeteria, toilets, business center and an upstairs office area. With its iconic and distinct shape, the Shui Cultural Center pays homage to the local Shui culture, evoked using particular materials and shapes but also in recreating a holy space, able to submerge the visitor who is guided into a magic journey through the Shui’s ancestral world.
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수이문화센터
구이저우성 남동부에 자리한 수이문화센터는 수이족의 고장 상두현의 관문이다. 수이족은 중국 소수민족으로 대부분 웨스트라인 스튜디오의 활동 무대인 구이저우 지역에 살고 있다. 인구는 소수에 불과하지만 수이족은 고유 언어와 독창적인 상형문자를 아직까지 유지하고 있다. 수이족 상형문자는 약 400개로 이루어져 있고, 보통 행사나 제의에 쓰인다.‘ 산’을 의미하는 상형문자를 닮았으며, 입면 패턴이‘ 비’를 의미하는 문자를 떠올려주는 문화센터의 상징적 형태는 수이어에 경의를 표한다.
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13,800㎡에 이르는 대지는 강이 굽어져 형성된 곳이기 때문에 삼면이 물로 둘러싸여 있고, 대지 서측면에서는 물의 광장이 방문객을 맞이해준다. 수이는 물을 의미하고, 때문에 물은 대지와 프로젝트 모두와 깊은 연관성이 있다. 수변지역 북쪽에는 율롱 타워가 있고, 타워 꼭대기는 수이족 문화의 전형적 제의 도구인 청동북이 자리하고 있다. 청동은 수이족 전통 제단에서도 발견할 수 있는데 이는 건축가에게 영감을 주어 건물을 다공질 청동판으로 덮도록 했다.
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육중한 콘크리트 구조와 대조를 이루는 얇은 외장인 청동판의 구멍들은 판을 가볍게 해주고 햇빛을 산란시켜 안쪽에 극적인 효과를 연출해준다. 콘크리트 구조는 소나무 데크가 만들어내는 나무 패턴과 어우러져 더욱 돋보인다. 소나무는 상두 지역에서 가장 흔한 자재이며, 현대적 콘크리트 구조는 지역 전통 목조 건축과 대조를 이룬다. 건물은 문화 관광 센터의 모든 기능을 묶어주는 3개의 띠로 구성되어 있다.
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첫 번째 띠는 제의 시설로, 날카로운 선, 강렬한 색상, 좁은 공간을 통해 색다른 세계에 들어선 방문객에게 강한 첫인상을 남긴다. 두 번째 띠는 날카로운 지붕 구조를 유지한 채 극적이지만 과하지 않은 분위기로 방문객을 맞이해주는 리셉션 공간 역할을 한다. 2개 층으로 된 세 번째 띠의 1층에서는 경사지붕 대신 방문객 안내 센터, 카페테리아, 화장실, 비즈니스 센터, 2층 사무 영역 등 일체의 주요 기능을 갖춘, 보다 일반적인 공간과 마주하게 된다. 상징적이고 독특한 형태를 통해 수이문화센터는 수이 지역 문화에 경의를 표한다. 또한 특이한 소재와 형태를 사용하고 성스러운 공간을 재창조함으로써 신비의 여정으로 이끌려온 방문객을 수이족의 전통 속으로 인도해준다.
SITE PLAN
ELEVATION + SECTION
PLAN
Architect West-Line studio
Location Sandu County, Guizhou Province, China
Program Design Studio, Gallery, Private House
Site area 13,808.04㎡
Building area 4,223.59㎡
Building to land ratio 19.2%
Design period 2016.6 - 2016.10
Construction period 2016.10 - 2017.11
Principal architect Haobo Wei, Jingsong Xie
Photographer Xie Jinsong, Zheng Jinda, Yin Zhili, Kang Hongsen, Xie Haibo
해당 프로젝트는 건축문화 2018년 1월호(Vol. 440)에 게재 되었습니다.
The project was published in the January, 2018 issue of the magazine (Vol. 440)
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