ⓒ YoungChae Park
The Hanok where we had lived seems to tell that an architecture is not necessary to be a main character. It has shown that being a context can be good enough and interact with the nature multi-directionally without a blow. The W House wanted not to have an unilateral shape, but to have a continuous change through the multi-directional communication. Because the main agent of the continuous change is the nature, having a continuing transform only with the architecture is very difficult without having an interaction with the nature. The fact that the dependent upon the nature, which is obvious, can be felt fresh, but, the recognizing it deeply makes us to have a courage to depend on the nature and to empty spaces. Located in Gyeongju that is the city of cultural heritage the site is surrounded by cultural properties and buildings that are built in the Hanok style, experiencing the cultural symbolism in the city. The site is wide, having a gentle slope to the south, and have a view of faraway the mountain Byuckdo.
ⓒ YoungChae Park
The building was arranged lengthily to the south, and protrusions at the south and north facade provide a stable garden and backyard and a definite directionality of the building and the neighborhood. Being centered by the southern yard, the main rooms were arranged intensively, and the open windows were installed to the south. At the north side, the service area offers the convenience and independence of the main rooms. The corridor between the main rooms and the service area brings the natural light which distinguishes the both spaces and is always filled with the light whenever one is passing through the path. The eaves were created with the similar ratio of the Hanok eaves. The long eaves at the south controls the long-lasting strong light, and it also plays functional roles like connecting the interior and the exterior spaces, and so on.
ⓒ YoungChae Park
The form-flexible eaves embrace the surrounding mountain terrain with the soft and elegant lines like the Hanok’s eaves, so that the building is integrated with the surroundings, attracts the landscapes into the building, and becomes a part of the landscapes. In order to have a detailed relation with the surroundings, the curves that have the same size with the Hansik amkiwa (a style of Hanok’s roof tile) were patterned into the surface of the exposed concrete. The various perspectives of the amkiwa pattern induces the transformation of the building. Also, the movement of the light is projected into the shadows by the amkiwa pattern, and delicate distinction between curves makes the existence and the movement of the light more clear. The interdependent relationship that the movement of the light is expressed via the architecture, and the architecture is represented via the light will be lasting as long as the building exists. The W House stopped predicting and started to accept the change with the nature.
ⓒ YoungChae Park
W주택
우리가 살았던 한옥은 건축이 주인공이 아니어도 된다는 것을 말해주는 듯하다. 주변의 배경이 되는 것만으로도 충분히 훌륭하며 힘들이지 않고 자연과 다방향으로 소통할 수 있다는 것을 보여주고 있다. W주택은 단선적이고 일방적인 모습을 공고히 하는 것이 아니라 우리가 가졌던 다방향 소통을 통한 지속적 변화를 갖기를 원했다. 지속적 변화의 주체는 자연이기 때문에 자연과 상호적 관계를 갖지 않고 건축만으로 지속적인 변화를 갖는 다는 것은 매우 어려운 일이다. 자연에 의존하고 있다는 당연한 사실이 새롭게 느껴지지만 그것을 좀 더 깊이 인정해야 자연에 의존하고 자리를 비울 수 있는 용기를 가질 수 있다.
ⓒ YoungChae Park
경주에 자리잡은 대지는 문화유산의 보고라는 도시답게 주변에 문화재들과 한옥 형태로 지어진 건물들로 켜켜이 둘러싸여 문화적 상징성이 강하게 느껴지는 도시다. 대지는 넓고 남쪽으로 완만한 경사가 흐르며 멀리 벽도산을 편안하게 바라볼 수 있는 조망을 가졌다. 건물을 남쪽으로 길게 배치하고 남쪽과 북쪽 입면 각 끝부분에 건물 일부를 돌출 시켜 안정감 있는 마당과 후정을 갖게 했고 주변과 건물의 방향성을 더 명확하게 설정하게 되었다. 남쪽 마당을 중심으로 주요실을 집중 배치하고 남쪽으로 열린 개방된 창을 설치했다. 북쪽으로 서비스 공간을 배치해 주요실의 편리성과 독립성을 높여주었다. 주요실과 서비스 공간 사이 복도에 천창을 길게 두어 양쪽 공간 사이의 빛이 공간을 구분하게 하고 이동하는 동안 항상 빛과 함께 하게 했다. 한옥 처마와 비슷한 비례로 처마를 만들었다. 남쪽면에 설치된 처마는 긴 시간 강하게 내려오는 빛의 양을 조절하고 언제라도 내부 공간과 외부 공간을 연결하는 다리 역할을 하는 등의 여러 기능적 역할을 분담한다.
ⓒ YoungChae Park
형태가 자유로운 처마는 주변의 산세를 한옥 처마의 안허리와 같이 부드럽고 우아한 선으로 크게 감아 주변과 결을 같이 함으로써 경관을 건물 깊이 끌어들이고 밖으로는 배경의 한 부분이 될 수 있게 했다. 주변과 더 깊고 세밀한 관계를 가능하게 하기 위해 처마면에 한식 암키와 크기와 같은 곡선을 노출콘크리트면에 패턴화 시켰다. 암키와 패턴으로 안허리선을 채워 보는 각도에 따라 건물에 다양한 변화를 이끌어 내고 있다. 또한, 빛의 움직임은 암키와 패턴으로 인해 그림자로 투영되고 곡선들의 미묘한 차이로 인해 빛의 움직임과 존재를 더욱 선명하고 명확하게 알려주고 있다. 빛의 움직임은 건축으로 표현되고 건축은 빛에 의해 표현되는 상호 의존적 관계는 건물이 존재하는 한 지속적으로 유지할 것 이다. W주택은 예측하기를 멈추고 자연과 함께하는 변화를 받아들이고 있다.
SITE PLAN
FRONT ELEVATION
LEFT ELEVATION
RIGHT ELEVATION
SECTION A
SECTION B
1st FLOOR PLAN
2nd FLOOR PLAN
Architect ODE architects
Location Gyeongju-si, Gyeongsangbuk-do, Republic of Korea
Program Residence
Site area 1,258㎡
Building area 237㎡
Gross floor area 298㎡
Building scope 2F
Height 7.8m
Building to land ratio 18.86%
Floor area ratio 23.65%
Design period 2015. 9 - 2016. 3
Construction period 2016. 6 - 2017. 8
Principal architect Choi Jaebok
Project architect Yu Sangsu, Yu Harim
Photographer YoungChae Park
해당 프로젝트는 건축문화 12월호(Vol. 439)에 게재 되었습니다.
The project was published in the December issue of the magazine (Vol. 439)
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