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The Tiexi facility is the second production site in Shenyang for the Brilliance/ BMW joint venture, adding to the car-maker’s first plant in Dadong. Since construction first started in 2009, the site now finds itself in a third expansion phase. The main entrance and office building lie at the centre of the whole works, which comprises a press works, paint shop and final assembly line. The below-ground storeys house the social and locker rooms for all the employees at the works. Visible to all employees and visitors, a conveyor belt snakes through the terraced, curved office landscapes. It transports car bodies fabricated in the works from the paint shop to the final assembly line. All employees and visitors are thus continuously made aware of the production process and quality standards of the products. The roof of the 100x100 metres main building is characterised by a parametrically designed pattern of skylights, which, in combination with light reflectors, bring daylight into the open office floors.


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Q. How was the context of project this project? What were the requirements of the client? And how did you respond to that?


BMW entered a joint venture with the Chinese car maker Brilliance shortly before commissioning the masterplan. The purpose of this cooperation and the purchase of land in Shenyang in 2009 was to establish production by BMW in China. The masterplan reacts in a modular and flexible way to various production densities. Depending on demand, up to 60 cars per hour can be produced, which is a very high number. BMW Production Plant is a complete factory that covers all stages of production such as bodywork, paint shop, assembly, engines and VAC, i.e. the entire value-added chain. We are responsible for the masterplan, the schematic design and the design development. Local companies took on the planning and execution, and we then carried out the quality management. 



Q. BMW is already one of the outstanding company in the world in terms of the brand value and namevalue. Which parts are reflecting the identities of BMW?


The main building, above all, conveys BMW’s values very well: for example, all employees, regardless of their role and position, access the building through the same entrance. Furthermore, the design expresses openness, flexibility, representation, communication and visual networking, which is reflected in the fact that, for example, the conveyor belt from the paint shop to the assembly hall passes through the main building, so that everyone can follow the process.



Q. It is said that there is a parametrically designed pattern of a skylight with 100x100 meter-sized roof. Please explain it in detail. 


The roof of the main building, measuring 100x100 m, is characterised by a parametrically developed pattern of skylights that takes daylight to the open office levels in combination with reflectors. This means that the lighting determined the concentration of openings at certain points, in order to illuminate the area beneath. 



Q. Is there any part of the architecture, which is reflecting the characteristic of the site? And the factory is still developing after the first construction. We are curious whether the design was progressed having the continuous development of the factory in the future in mind.


As there are no urban surroundings outside, because the building was developed on a greenfield site, it creates its own urbanity inside. The plant has a highly representational character. Moreover, cultural behaviour is reflected in the building, and social aspects of both cultures, i.e. German and Chinese, were considered and implemented, for example in the canteen for diverse cultures of eating. Chinese identity is expressed in the orientation of the main building. Its entrance is placed so that there is a view to the south when entering.


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중국 선양 BMW 생산 기지

톄시 시설(Tiexi facility)은 다둥에 위치한 첫번째 생산 기지를 이어 Brilliance와 BMW의 합작 투자를 위해 선양에 위치한 두 번째 생산 기지이다. 2009년 공사가 처음 시작된 이후로 지금은 현장에선 3번째 단계를 진행중에 있다. 주요 출입구와 사무실 건물은 전체 작업의 중심에 위치해 있으며, 여기는 압연 공정과 도장 부분, 그리고 최종 조립 라인으로 구성되어 있다. 지하공간에는 현장에서 일하는 직원들을 위한 휴게공간과 탈의실이 위치하고 있다. 모든 직원들과 방문객들이 볼 수 있는 컨베이어 벨트는 테라스 식으로 굽어져 있는 사무실 풍경을 통해 뱀처럼 구불구불 휘어져 나간다. 컨베이어 벨트는 도색 공간에서 최종 조립 라인까지 자동차 몸체를 운반해 나간다. 모든 직원들과 방문객들은 지속적으로 제작 과정과 생산 품질을 확인할 수 있다. 주 건물의 100x100m 크기의 지붕의 채광창은 파라메트릭 방식을 적용하여 설계한 패턴이 특징적이다. 빛 반사와 함께 자연광을 넓은 오피스 공간으로 끌어들인다.


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Q. 이 프로젝트 배경은 어떠했는가? 클라이언트의 요구사항은 무엇이었고, 어떻게 반영했는가?


BMW는 기본 설계를 의뢰하기 전에 중국의 자동차 제조회사 Brilliance와 공동 사업을 시작했다. 이 사업과 2009년 중국 선양의 토지를 구매한 목적은 중국에 BMW 생산 공장을 건설하는 것이었다. 이 마스터 플랜은 다양한 생산 일정에 유연한 방식으로 대응한다. 수요에 따라서 시간당 최대 60대를 생산할 수 있다. 이는 매우 큰 숫자이다. BMW 생산 공장은 완성된 공장으로 차체, 도색, 조립, 엔진, VAC 같은 모든 공정을 소화할 수 있다. 우리는 설계 계획, 기본 설계, 설계 개발을 담당하며, 이에 책임을 갖는다. 지역 회사가 계획과 실행을 맡고 최종적으로 우리가 품질 관리를 실시한다. 



Q. BMW는 브랜드 가치나 네임밸류가 이미 세계적으로 뛰어난 회사다. 회사의 아이덴티티가 반영된 부분은 어느 곳인가?


무엇보다도 주 건물이 BMW의 가치를 매우 잘 전달한다. 예를 들어, 모든 직원들은 그들의 직함과 역할에 상관없이 모두 같은 입구를 통하여 건물로 들어간다. 게다가 디자인은 개방성, 유연성, 표현, 의사소통 그리고 시각적 연계를 보여준다. 도색 공장에서 제조홀까지 이어지는 컨베이어 벨트가 주 건물을 통과하여 모든 사람이 전 과정을 관찰할 수 있다는 사실이 이러한 모습을 반영하고 있다. 



Q. 이 프로젝트에서 100X100m 지붕을 통해 채광이 들어오는, 파라메트릭 방식을 적용하여 설계한 패턴이 특징적이라고 들었다. 이에 대한 자세한 설명 부탁한다.


100x100m 크기를 가지는 주 건물의 지붕에는 파라메트릭 방식을 적용하여 설계된 천창이 특징적이다. 천창과 반사판을 통해 들어온 햇빛은 사무실 공간을 밝힌다. 조명은 특정 위치 아래를 밝히기 위해서 특정한 위치에 개구부의 집중을 결정하는 것을 의미한다. 



Q. 대지의 특성이 건축물에 반영된 것이 있는가? 첫 공사 이후 계속해서 개발 중인데, 공장의 지속적인 미래 확장을 염두해두고 설계를 진행했던 것인지 궁금하다.


건물 자체가 들판 중앙에서 개발되기도 했고 주변에 도시가 없었기 때문에 건물은 그 안에 자체적인 도시를 만든다. 공장은 아주 대의적인 특징을 가지고 있다. 게다가 문화적 행동양식은 건물에 반영되었고 독일과 중국 양국의 문화?사회적 측면이 고려되어 실행되었다. 이는 다양한 음식문화가 반영된 구내식당을 예로 들 수 있다. 중국의 정체성은 주 건물의 방향에 표현되어 있다. 건물의 입구는 들어갈때 남쪽을 바라볼 수 있도록 배치되었다. 생산 모듈성을 높이기 위해, 이 프로젝트는 시작부터 시장수요에 유연하게 대응할 수 있게 계획되었다. 그리고 차후에 연구 및 개발 건물이 마스터플랜에 추가되었다.


SITE PLAN


SECTION


PLAN LEVEL 1


PLAN LEVEL 2




Architect HENN Architekten

Location Shenyang, China

Program Communications area, Office, Assembly, Paint shop, Press shop, Changing rooms, Staff rooms

Total floor area 220,000m²

Design year 2008

Construction period 2010 - 2013

Client BMW Group



해당 프로젝트는 건축문화 12월호(Vol. 439)에 게재 되었습니다.

The project was published in the December issue of the magazine (Vol. 439)






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