ⓒ Hufton + Crow / Courtesy Studio Libeskind
“The MO Modern Art Museum is a cultural milestone for the city of Vilnius and Lithuania as a whole. This new world-class institution will showcase local art and will explore its links with the global art scene,” said Director of the Museum, Milda Ivanauskiene. “These never before seen works of art created behind the Iron Curtain will finally have a venue and international audience,” added Ivanauskiene. With a new public piazza located steps away from the historic medieval city, the 3,100sq-meters museum stands as an expression of Vilnius past and present. The MO Museum is conceived as a cultural “gateway” connecting the 18th century grid to the medieval walled city. The concept is inspired by the historic gates of the city and references the local architecture both in form and materials. “Having designed many large scale museums around the world, it was thrilling to design an intimate and iconic museum for a great collection of contemporary art,” said architect Daniel Libeskind. “As someone who has a true appreciation for the history and beauty of Vilnius, I believe the building and its architecture will become a wonderful place to enjoy art and the spirit of the city,” added Libeskind.
ⓒ Hufton + Crow / Courtesy Studio Libeskind
The rectilinear exterior façade is clad in luminous, white plaster that references the local materials of the city. As visitors approach the museum, they encounter a dramatic open stair that intersects the museum on a diagonal axis creating an expressive counterpoint to the minimalist façade. The stair cuts the façade open connecting the street with the upper levels of the museum giving way to an openness that flows between inside and out. At the top of the exterior stair is a stepped open air terraced roof that serves as a gathering area and place for public performances and talks. A five meter cantilevered fully glazed wall allows views from the galleries to the public terrace. An emphasis on including public space is one of the most important features that the Studio incorporates into its designs for cultural institutions. At the MO Museum, situated in a dense urban context, almost a quarter of the site is dedicated to green space. At street level, a garden space will exhibit sculptures created by the winners of the Lithuanian National Prize for Culture and Arts.
ⓒ Hufton + Crow / Courtesy Studio Libeskind
"One of the reasons I am drawn to Studio Libeskind’s work is that it is both iconic and democratic,” said Museum Founder and Collector, Viktoras Butkus. “The MO Museum is the largest private museum in Lithuania, so it is important to me that museum expresses openness and reflects the ethos of the collection as well as the institution. The generous public spaces throughout the design play a vital role in communicating these ideas,” added Butkus.
ⓒ Hufton + Crow / Courtesy Studio Libeskind
On the northern side of the building, visitors will enter though a two-story (8 meter tall) glazed entrance into a light filled lobby. Here, the theme of inside and out continues to play out with geometric interior skylights that cut through the building ushering in daylight to the lower floors and allowing views to the upper floors. An interior glazed opening offers visitors a peek behind the scenes and into the collection storage vault. These unexpected and sometimes playful moments continue throughout the museum. Near the entrance, a black spiral staircase connects the main gallery with the lower lobby and punctuates the museum’s core. The galleries are laid out as open floor plans that provide 1,300sq. meters of exhibition space dedicated to both permanent and temporary exhibitions of the museum’s ongoing collection. The Museum additionally includes a café, bookstore, educational areas, auditorium, as well as storage and administrative space.
ⓒ Hufton + Crow / Courtesy Studio Libeskind
MO 현대 미술관
MO 현대미술관 관장, 밀다 이바나우스키엔느는 “MO 현대 미술관은 빌니우스 시와 리투아니아의 문화적 초석이다. 이 새로운 세계적 규모의 기관은 현지 예술을 전시할 것이며, 국제 예술계 간의 연결고리에 대해 탐구할 것이다.”라고 이 미술관에 대해 설명한다. 또한, “철의 장막(Iron Curtain) 뒤에서 창조된, 본적 없는 예술작품들은 그들을 위한 장소와 국제적인 관람객들을 갖게 될 것이다.”라고 덧붙였다. 역사적인 중세 도시에서 몇 걸음 떨어진 곳에 위치한 새로운 공공 광장과 함께, 3,100m²의 박물관은 빌니우스의 과거와 현재의 표현이다. MO 미술관은 18세기 그리드를 중세 성벽으로 둘러싸인 도시에 연결해 주는 문화적 “탈출구”로서 이해된다. 콘셉트는 도시의 역사적인 성문들과 지역의 건축적 형태와 재료부터 영감받았다. 다니엘 리베스킨트는 “전 세계의 많은 대규모 박물관들을 디자인했지만, 현대 미술의 유수 컬렉션을 위한 작지만 상징적인 박물관을 설계하는 것은 매우 설레였다”, “빌니우스의 역사와 아름다움에 대해 진정한 감상을 하고 있는 사람으로서, 나는 건물과 그 건축이 도시의 정신과 예술을 즐길 수 있는 멋진 공간이 될 것이라고 믿는다.”라고 말한다.
ⓒ Hufton + Crow / Courtesy Studio Libeskind
현지 재료를 사용한 직선의 외부 파사드는 흰 회반죽으로 덮여있다. 방문객들이 박물관에 접근했을 때, 그들은 박물관을 대각선 축으로 교차하며 단순한 파사드에 극명한 대조를 이루는 극적인 개방 계단을 접하게 된다. 계단은 파사드를 절단하며 안팎으로 흐르는 개방성에 양보하면서 동선을 박물관의 상단 층들과 개방되게 연결한다. 외부 계단의 상단에는 모임과 공공 공연과 회담을 위한 공간으로써 사용되는 개방된 테라스 지붕이 있다. 5m의 캔틸레버 형태의 전체가 유리창으로 끼워진 벽은 갤러리 공간부터 공공 테라스까지의 사야를 연결해 준다. 공공 공간에 대한 강조는 다니엘 리베스킨트 스튜디오가 문화적 기관들을 위한 디자인에 내포하는 중요한 특징 중 하나다. 밀도 높은 도시 환경 맥락 속에 위치한 MO 박물관 대지의 거의 사분의 일이 녹지 공간으로 할애되었다. 지상 층의 정원 공간은 리투아니아 국가 문화 예술 상의 수상자에 의해 창조된 조각 작품들이 전시될 것이다.
ⓒ Hufton + Crow / Courtesy Studio Libeskind
박물관의 설립자이자 수집가인 빅토라스 부트쿠스는 스튜디오 리베스킨트의 작품들에 빠지게 된 이유 중 하나는 상징적이면서도 민주적이기 때문이라고 말했다. 또한, “MO 박물관은 리투아니아에서 가장 큰 사립 박물관이기 때문에 박물관이 개방성을 표현하고 작품들과 함께 기관의 기풍을 반영한다는 것은 매우 중요하다. 넓은 공공 공간은 이러한 아이디어를 소통하는데 중요한 역할을 한다.”라고 말했다.
ⓒ Hufton + Crow / Courtesy Studio Libeskind
방문객들은 건물 북쪽의 2층 정도의(8m 높이) 유리 창이 끼워진 입구를 통해 빛으로 채워진 로비로 들어선다. 이곳 내부와 외부의 테마는 기하학적인 내부 천장을 통해 계속적으로 연출된다. 이는 햇빛을 저층부까지 들여 주고, 상층부까지 시야를 확보해 준다. 내부의 유리창이 끼워진 입구는 방문객들이 무대 뒤 편과 컬렉션 저장고를 훔쳐볼 수 있게 해준다. 이러한 예상치 못한, 때로는 활기찬 순간들은 박물관 전체를 걸쳐 지속된다. 입구 근처, 검정 나선형의 계단은 메인 갤러리를 저층부 로비와 연결해 주며, 박물관의 코어를 끝맺는다. 갤러리 공간들은 박물관 소장품의 상설 및 임시 전시를 위해 1,300m²의 오픈 공간으로 계획되었다. 박물관에는 카페, 서점, 교육 공간, 강당, 그리고 창고와 행정 공간도 포함되어 있다.
ⓒ Hufton + Crow / Courtesy Studio Libeskind
Architect Studio Libeskind
Location Vilnius, Lithuania
Use Museum
Site area 4,051m²
Building area 3,100m²
Height 17m
Floors 3F
Materials Primary structure_ cast-in-place concrete, prefabricated metal constructions, Façade_ Glass/aluminum curtain wall; stucco, Terrace_ granite pavers, Interior floors_ polished concrete, wood (administration), Interior walls_ painted gypsum board, Ceiling_ Perforated gypsum (ground floor hall, second floor exposition); mesh segmented ceiling (main exposition hall), Spiral stair_ prefabricated concrete stair steps; painted metal, sheet railing_ oak wood handle, Windows_ Aluminum curtain wall; black mica matte paint finish, Railings_ Stainless steel
Design team Daniel Libeskind, Stefan Blach, Jay Kim, Giuseppe Blengini, Gino D’Andrea Architect of Record DO Architects
Construction General Contractor: Naresta
Photographer Hufton + Crow / Courtesy Studio Libeskind
해당 프로젝트는 건축문화 2019년 12월호(Vol. 463)에 게재 되었습니다.
The project was published in the December, 2019 issue of the magazine(Vol. 463).
'Architecture Project > Cultural' 카테고리의 다른 글
THAILAND CREATIVE AND DESIGN CENTER (0) | 2020.03.12 |
---|---|
Museum of Zhang Zhidong (0) | 2020.02.25 |
NATIONAL HOLOCAUST MONUMENT (0) | 2020.02.21 |
CHUNTAEIL MEMORIAL (0) | 2020.02.13 |
CHUNCHEON DREAM EVANGELICAL HOLINESS CHURCH (0) | 2020.02.12 |
마실와이드 | 등록번호 : 서울, 아03630 | 등록일자 : 2015년 03월 11일 | 마실와이드 | 발행ㆍ편집인 : 김명규 | 청소년보호책임자 : 최지희 | 발행소 : 서울시 마포구 월드컵로8길 45-8 1층 | 발행일자 : 매일