ⓒ Junho Lee
This house was built in 1984, when countless detached houses and apartment complexes were rapidly being built. Several houses with similar shapes to their adjacent houses that look identical like twins, are forming a neighborhood together.
ⓒ Changmook Kim
The house had a masonry structure, which was common at the time, and it seemed fine compared to its age. The rooftop, which had a flat roof, was covered with sandwich panels that may have been there to resolve insulation and leakage problems. The interior was finished with wood (living room, kitchen) and partly with wallpapers, which can commonly be seen in such old houses, and it seems to have been used almost as its original state without major structural changes.
ⓒ Changmook Kim
Since all buildings located on the south side of the site were higher than three stories, the interior did not receive the best light even at high noon. Although it wasn’t excessively dark due to the large windows, not much light was shining through the windows to the south. We began to wonder about the ways the ‘light’ could naturally be brought into the inside. Furthermore, it had to be something that could be realized within a decent budget. We had to decide between two choices: either to simply create a skylight and allow only the light to be introduced, or to create the skylight in a three-dimensional way and provide a change with a sense of space to the monotonous ceiling. We determined that the former was appropriate considering the budget, however the latter that creates a distinctive space by adding variety to the monotonous ceiling of the single-story house seemed the more reasonable choice, even though the cost was slightly higher. Fortunately, thanks to the owner, who agreed with values that cannot immediately be seen, we were able to create an impression that was different to the spaces visible in the existing single-story house. A bright space, particularly a well-lit space, even allows the old bricks of the exterior to seem bright.
ⓒ Changmook Kim
With remodeling projects, the numerous limitations of the existing building lead to the constant collision of things that can be done, must be done and must not be done within those limitations. Moreover, the structure of the walls that appear after removing the existing finishing materials always puts the architect in a difficult situation. The huge crack in the wall that appeared after the wood finish was removed was the issue that had to be solved first and foremost. Although we had to be more cautious even when finding the locations to set up the pillars for reinforcement, a large space where the rooms and living room are connected was able to be created through this. As a sense of space that is secured with the vastly open space and skylight is added, this place became the new center of this house.
The rain chain installed instead of the existing old plastic downspout will over time, as this chain becomes rusty, become another temporal landscape of this house along with the 1984 bricks.
ⓒ Changmook Kim
라이트 하우스
이 집은 무수한 단독주택과 아파트가 빨리 지어지던 1984년에 지어졌다. 쌍둥이처럼 똑같이 생긴 옆집과 비슷한 모양을 한 여러 채의 집들이 어우러져 동네를 이루고 있다. 집은 당시에는 흔했던 조적 구조로, 언뜻 보기에는 연식에 비해 양호해 보였다. 평지붕이었던 옥상은 단열과 누수를 해결하기 위한 것이었는지 샌드위치패널로 덮여 있었다. 실내는 이런 옛 주택에서 흔히 볼 수 있는 목재 마감(거실, 주방)과 일부 벽지로 되어 있었고, 큰 구조변경 없이 거의 처음 만들어진 그대로 계속 사용됐던 것으로 보인다.
ⓒ Changmook Kim
대지 남측에 위치한 건물들이 모두 3층 이상이어서 한낮에도 실내에는 빛이 잘 들지 않았다. 크게 만들어진 창문들 덕분에 많이 어둡지는 않았지만, 남쪽의 창을 통해 들어오는 빛은 많지 않았다. 자연히 ‘빛’을 실내로 끌어들이는 방법을 고민하기 시작했다. 게다가 넉넉하지 않은 예산 내에서 실현될 수 있는 것이어야만 했다. 단순히 천창을 만들어 빛만 들어오게 할 것인가, 천창을 입체적으로 만들어 단조로운 천장에 공간감 있는 변화를 줄 것인가의 두 가지 대안을 놓고 고민했다. 예산을 생각하면 전자가 적합했지만, 비용은 조금 더 들어가는 대신 단층주택의 단조로운 천장에 변화를 주어 특색 있는 공간을 만들어내는 후자가 더 합리적인 선택이라고 판단했다. 다행히 당장 눈에 보이지 않는 가치에 대해 공감해준 건축주 덕분에 기존의 단층주택에서 볼 수 있는 공간과는 다른 느낌을 만들어낼 수 있었다. 밝은 공간, 특히 햇빛이 잘 들어오는 공간은 외부의 낡은 벽돌 조차도 밝은 느낌이 들게 한다.
리모델링 프로젝트는 기존 건물이 갖고 있는 여러 제약들 때문에 그 속에서 할 수 있는 것들과 해야만 하는 것들, 해서는 안 되는 것들이 계속 충돌한다. 더구나 기존 마감재들을 철거한 후에 나타나는 벽체의 구조는 건축가를 난감하게 만들기 일쑤다. 목재 마감을 걷어내자 나온 벽의 큰 균열은 가장 우선해서 해결해야 할 사안이었다. 보강을 위해 기둥을 세울 자리를 찾는 것조차 신중해야 했지만, 이를 통해 방과 거실이 연결되는 큰 공간이 조성될 수 있었다. 시원하게 트인 공간과 천창으로 확보한 공간감이 더해져 이곳은 이 집의 새로운 중심이 됐다.
ⓒ Changmook Kim
기존의 낡은 플라스틱 선홈통을 대신해 설치한 빗물용 사슬은 시간이 지나고 이 쇠사슬도 녹이 슬게 되면 1984년의 벽돌과 함께 이 집이 가진 또 하나의 시간 풍경이 될 것이다.
ⓒ Changmook Kim
ⓒ Changmook Kim
Architects Architecturegroup [tam]
Location Gochon-eup, Gimpo-si, Gyeonggi-do, Republic of Korea
Program Retail
Site area 166.3㎡
Building area 65.4㎡
Gross floor area 84.65㎡
Building scope B1, 1F
Building to land ratio 39.31%
Floor area ratio 39.31%
Design period 2018. 11 - 2019. 1
Construction period 2019. 3 - 5
Completion 2019. 6
Principal architect Junho Lee
Project architect Junho Lee
Design team Junho Lee, Eunju Choe
Construction Empty House Bank
Client Junghyo Sohn
Photographer Changmook Kim, Junho Lee
해당 프로젝트는 건축문화 2020년 3월호(Vol. 466)에 게재 되었습니다.
The project was published in the March, 2020 issue of the magazine(Vol. 466).
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